Tradera och noppriga kläder

Att sälja saker på tradera har börjat bli lite av ett beroende. Jag kommer på mig själv lite då och då när jag går runt och tittar på saker i lägenheten, värderar dem tyst för mig själv och undrar ifall jag skulle kunna sälja.
 
I helgen har jag sorterat och sålt av massor med saker! Cashen bara rullar in!
Bebiskläder och gammal kurslitteratur, bort bort bort!
 
Kvällen har jag tillägnat till att packa det som sålts och imorgon ska det skickas iväg till sina nya ägare! :D
Yeah! 
 
 
Och från det ena till det andra. Något jag irriterat mig på nu under en längre tid, men aldrig tagit mig för att undersöka närmare, är varför alla nya kläder man införskaffat noppar sig??
 
Gud så less jag är på noppriga kläder!!
 
Jag har verkligen fått nog av att kasta pengar i sjön! Jag vill ha hela fina plagg som går att använda mer än en gång! Inte något som ser trasigt och gammalt ut redan efter första tvätten..
 
Tyvärr känns det som skitkvalitet hör mer till vanligheten nu för tiden. Det var bättre förr. 
Har kläder jag köpte för 10 år sen som ser bättre ut än de jag köpte förra månaden..
 
H&M, kan jag uppleva,  har verkligen gått ner sig vad gäller kvalitet. Sämre kvalitet men mycket dyrare kläder... och fulare.  
Modet nu är ju så man vill kräkas!
 
Idag bestämde jag mig i alla fall för att läsa på mer om ämnet,  dvs googla, och en gång för alla ta reda på hur man kan undvika det samt vad man kan göra åt saken om det ändå uppstår.  
 
Enligt Google, verkar det främst vara plagg vars tyg inte består  till 100% av ett material. T.ex ska ett tyg av 80% bomull och 20% polyester noppra mer än ett av 100% bomull.  
Ju fler matrtial i ett och samma tyg desto sämre kvalitet!
 
De kombinationerna som är riktigt noppervänliga verkar vara polyester/viskos,  ull/akryl och polyester/akryl. Akryl=livsfara!
 
När jag kikade igenom min garderob verkar 100% ekologisk bomull vara det som noppat minst (nästan inget alls faktiskt).
Polyester/bomulls kombon verkae också vara en halv rutten matchning. Mycket noppror på de kläderna!
 
Jag upplever dock att även om de 100-procentliga bomullsplaggen var utan noppror, så känns de formlösa, slappa och urtvättade, trots att de inte är särskilt gamla.   
Jag tänker iaf bli mer noga i fortsättningen med vad jag köper består av för material. Det kanske är bättre att köpa något dyrare för en mer långvarig kvalitet?
 
Jag har dock några favoritplagg som en del tyvärr är väldigt noppriga. Därför passade jag på att kolla upp hur man åtgärdar problemet när det väl uppstått.
På marknaden finns så kallade Noppbortagare,  som då är till för precis det som namnet antyder, nämligen att avlägsna noppror från kläder. Inte särskilt dyra,  hittade för 129 på Netonnet och clas Ohlson, men onödiga.  
Det Noppbortagare gör, är att avlägsna noppror genom att skära bort dem.
Det går alltså lika bra att använda en vanlig rakhyvel el till samma ändamål.  Jag testade själv på ett av mina favoritplagg och det fungerade faktiskt! 
 
 
 
Vänstra bilden är efter medan den högra är precis innan :) ganska stor skillnad. Som ett helt nytt plagg! 
Det tar dock sin lilla tid och det är mycket lätt att man gör hål på plagget om man "rakar" för hårt eller för många gånger på samma ställe. 
Man måste också se till att man sträcker ut plagget ordentligt så att det inte knölar sig eftersom det är ännu lättare att göra hål där det är veckat och bucklig. 
Sedan är ju frågan hur fort d45 kommer gå innan det börjar noppra sig igen och är der i så fall värt att jobb med att avlägsna noppror? 






Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback