Pumpapaj

 
För varje höst spelar pumpapajen en viktig roll! Sedan några år tillbaka är den tradition här hemma.
Så nu tänkte jag dela med mig av receptet här i bloggen. 
 
Jag använder ett recept som jag hittade på interweben för länge sedan. Minns inte riktigt var, men jag återger det så som jag har det nedskrivet.
 
 INGREDIENSER:
 
Pajdeg
  • 250 g vetemjöl
  • 1 msk socker
  • 0.25 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 175 g kallt smör, skuret i bitar
  • 0.25 dl kallt vatten
  • 1 st äggvita att pensla degen med
 
 Fyllning
  • 4 st ägg
  • 5 dl pumpapure (jag gröper ur en pumpa och mixar allting till pure utan att koka det innan eftersom det blir tillagat i ugnen sedan. Men det går att koka om bitarna ät för hårda för mixern)
  • 2.5 dl grädde (resten kan du vispa upp och servers till pajen)
  • 1 tsk kanel
  • 0.5 tsk malen ingefära 
  • 0.25 tsk nejlika
  • 1.5 dl socker
 
GÖR SÅ HÄR:
1.  Börja med att göra pajdegen. Blanda först alla torrvaror, mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver.
 
2. Blanda i smöret och "pulsa" ihop det tills blandningen blir grynig.
 
3. Häll därefter i vatten och fortsätt knåda till en jämn deg. Lägg plastfolie runt degen och placera i kylen i ca. 30 min.
 
4. Värmlands ugnen till ca 160 grader. Ta fram en form och tryck ut så mycket av degen som behövs för att täcka botten och kanter. Det som blir över kan du frysa in.
Nagga botten med en gaffel och låt degen stå i ugnen i ca 15 minuter.
 
5. Ta ut degen och pensla med äggvita. Ställ därefter tillbaks den i ungen i ytterligare 10 min.
 
6. Dags att göea själva fyllningen!
Vispa ner ett ägg i taget i pumpapuren.
 
7. Blanda i grädde  och rör om.
 
8. Blanda ner kryddorna och sockret.
 
 
9. Grädda i ugnen i ca. 45 min, tills fyllningen är någorlunda fast. Den ska ändå vara ganska kladdig.
 
 
 
10. Servera med tilltalande tillbehör.  Nötter, grädde etc.
Hoppas det smakar! 
 
 






Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback