6 - Strömparken & utvecklingssamtal

6 dagar återstår. Om en vecka vid den här tiden ligger vi på BB och jag har dig hos mig <3 längtar så det gör ont!
 
Efter Castors långlediga helg var man tillbaks till vardagen igen. Så skönt att kunna lämna han på förskolan några timmar på dagarna och få lite egentid. Det behövs verkligen just nu och speciellt efter morgonens omständigheter. 
 
Imorse skulle vi vara på förskolan en halvtimme tidigare eftersom Castor hade utvecklingssamtal. Vi var uppe redan vid sju och var faktiskt färdiga med marginal innan vi skulle gå. Men av någon anledning kände jag mig ändå stressad och sprang runt som ett fån och plockade och städade i lägenheten.
 
På vägen ner drabbades jag av akut illamående och blev tvungen att stanna på en inte alltför folktom plats och spy. Måste ha varit en fantastisk syn.
Droppade in några minuter för sent till utvecklingssamtalet, men förklarade läget och de förstod.
 
Samtalet gick för övrigt bra. Castors förskolelärare A, berättade att av vad de sett så är han en normal 2-åring.

A berättade även lite hur hon upplever honom och hur han brukar vara på förskolan.
Hon sa att han var nyfiken, tycker om att läsa, lära sig nya saker och bygga. Han snöar tydligen in sig på saker och klarar han inte av att utföra dem fortsätter han tills han listat ut hur man gör (det är garanterat ett drag han fått ifrån mig :P). Han hade tagit en månad på sig att komma på hur man satte ihop ett duplo tåg och blev helt till sig när han väl lyckades.
Både språket och motoriken var mycket bra! Han tycker om att diskutera, fråga saker, få svar och bekräftelse på allt han ser. Lite vild och slår sig ofta, men blir sällan ledsen.
Hon berättade dock att han har en formåga att "zooma" ut när han leker (vilket vi redan är medvetna om), och skapa sin egen zon där han blir väldigt upprörd om andra barn kommer in och stör. Han blir väldigt koncentrerad på det han håller på med och vill helst inte att andra barn ska vara med och leka då.
Han sa att han är väldigt envis. Tydligen har han en favoritleksak som finns ute på gården, som han promt ska ha varje gång de är ute. Om han inte hittar den i leklådan så fortsätter han leta tills han hittat den.
Väldigt mycket min och mitt, sa hon också. En liten diva :P
Enligt A har han lite svårt att säga ifrån om de andra barnen tar något ifrån honom när han leker, men att det är något de försöker lära honom.

Många av hans beteenden stämmer ju överens med det vi ser hemma, men ändå roligt att höra hur han fungerar  på förskolan och ur någon annans perspektiv. 
 
När jag kom hem efter utvecklingssamtalet var jag så stört trött och tog därför en välbehövd tupplur på fyra timmar innan jag skulle tillbaka igen och hämta barnet.
Vi mötte upp Amanda och Linus och följde med dem och hämtade Zackarias. Därefter svängde vi förbi strömparken så pojkarna kunde leka av sig. Amanda och jag slog oss ner brevid och badade fötterna. Det var mysigt och VARMT!
 
 
 
 






Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback