Simianlinjen

För några dagar sedan när jag satt med Vega i knät fick jag av en slump syn på insidan av hennes vänstra hand. Det var då jag upptäckte att hon har en så kallad fyrfingerfåra eller simianlinje, som det också kallas.
Detta innebär, att istället för två skiljda linjer, hjärtlinjen och huvudlinjen, så har Vega endast en linje som går tvärs över handflatan. Jag undersökte såklart den högra handen med, men där fanns de vanliga delade linjerna.
Va kul tänkte jag och började googla.
 
Google var snabb med att informera mig om hur simianlinjen vanligtvis förekommer som markör hos individer med olika sjukdomar, framförallt de med kromosomavvikelser. Enligt Wikipedia går linjen att finna hos ungefär hälften av alla med downs syndrom. Det finns dock (enligt wikipedia) ett fåtal, "friska" personer som också bär denna obrutna linje på antingen den ena eller båda händerna. 
 
Jag hade kunnat bli nojig, men det blev jag inte. Jag har nämligen själv simianlinjen i båda mina händer. 
 
 
Förutom alla medicinska åkommor och hypoteser ang. aggressiva beteenden och seriemördartendenser samt att det är relativt ovanligt så verkar det inte finnas något annat utmärkande för personer med denna linje. Men lite roligt är det :)
 
 





Trevligt att vi är fler med simianline. 😜
Vi är många i min familj/släkt med just den linjen, men jag har dock inte träffat någon annan med fyrfingerfåra.

Svar: Ja vad kul att du med har det :D har läst att det finns en viss prevalens inom en del familjer men i min verkar det bara vara jag och min dotter som jag sett än så länge. Har aldrig träffat någon som har det irl men på fb är jag med i en grupp som kallar sig "the simianline" där massa "simians" världen över är medlemmar. Du är säkert redan medlem, men om inte, så borde du kolla in den. Dyker upp lite intressanta länkar och forskningsartiklar ibland!
Lilla stjärna

- 2015-09-07 - 19:51:55 -

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback