Vecka 19 (18+0) + inskrivning

Jaha, då var det en ny graviditetvecka igen då :) Helt otroligt vad tiden går fort!! 
Idag tänkte jag faktiskt lägga upp en lite annorlunda mag bild. Jag tänkte sätta in två bilder, nämligen en på magen i samma vecka när jag väntade sonen och en från denna graviditet så kan man lite tydligare jämföra hur magen växer och om det är någon skillnad. 
 
För övrigt vill jag bara tillägga att det inte var så konstigt att magen var utspänd på förra veckans magbild. Haha, visade sig att den var full med pruttar lite senare på kvällen. Haha fy fan vad gasig jag var!
.. Den obefintliga censuren ...
Castor har också blivit dålig i magen. Tror vi smittar varandra så vi har hamnat i en ond cirkel där vi gått med dåliga magar till och från i snart en månad! 
Nu blir det stenhårda hygienrutiner med handtvätt och desinfektion så vi blir av med skiten någon jävla gång!
 
Första bilden är i vecka 19 från denna graviditet, och den andra från samma vecka när jag väntade Castor. Nu när jag jämnför är det verkligen stor skillnad på magarna :O
 
Imorgon har jag inskrivningssamtal på mvc.
Yep i vecka 19! Hade egentligen en tid i vecka 13 men var tyvärr tvungen att avboka pga en hektisk skolvecka och mvc som tyvärr hade brist på tider kunde endast tilldela mig en väldigt långt fram.
 
Jag har dock redan varit på det första informationssamtalet och träffat min barnmorska.
 
Jag gillar henne INTE!
Precis som vid förra graviditeten fick jag en sån där äldre variant vars bäst före datum gick ut någonstans mellan bronsåldern och Kristi födelse. 
En sån där, som oavsett vad man frågar alltid svarar:
"Jag vet inte" eller "du får ringa till förlossningen om du är orolig."

Och som redan är känt, så gillar de här äldre varianterna inte att använda handskar när dem jobbar!
I de basala hygienrutinerna, som man följer inom vårdinriktat arbete, ingår användande av handksar.
Under mitt 1,5 år på omvårdnadsutbildningen har vi fått ordenligt inpräntat vikten av handskar i förebyggande av smitta!

Så när barnmorskan tänkte ta blodprov UTAN handskar sa jag bestämt:
"Glöm inte handskar." 
Varpå hon svarade:
"Jag använder inte handskar!"
Och jag svarade "Jo det gör du" och hon sa: "Nej" och jag sa: "Jo, sätt på dig handskar!" 

Hon såg chockad ut, precis som om hon inte var beredd på att bli tillsagd. Hon började mumla något om falsk trygghet och att hon aldrig stuckit mef handskar tidigare och att hon nog skulle sticka fel. 
Jag förklarade lite snabbt varför hon skulle ha handskar samt att jag inte är känslig och var det nån hon kunde öva på så var det mig. 
Och ja, hon stack fel, åt helvete fel, men lyckades klämma ut några droppar blod i alla fall. 
 
Det andra misstaget hon gjorde var när hon ringde för att boka om inskrivningstiden och gav mig resultaten av mina prover per telefon UTAN att själv ha tittat på dem innan.  
Eftersom jag haft praktik inom vården ville hon ju testa mig för alla möjliga blodsjukdomar (det var alltså dessa hon nu lämnade svar på).
Allt såg såklart bra ut, men OM något hade varit fel så hade hon begått enormt tjänstefel om hon meddelat detta via telefon.
Så nej, den här tanten har jag inte mkt förtroende för tyvärr. Det blir väl å byta ...






Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback