Synestesi

Jag vet inte hur många som hört talas om synestesi, men igår hittade jag ett inlägg på reddit som handlade om det. Det fångade mitt intresse och jag gogglade det och såhär står det beskrivet på wikipedia:
 
"Synestesi (eller sinnesanalogi eller intersinnessamverkan) är ett neurologiskt tillstånd som innebär att två eller flera sinnen är sammankopplade. Vissa synesteter kan höra färger, andra kan se ljud; symptomen varierar."
 
Och
 
"Den vanligaste formen av synestesi är troligen att se olika färger för olika bokstäver eller siffror (ibland hela ord, särskilt ofta tidsenheter såsom veckodagarnas namn och månaderna)... Varje bokstav har alltid samma färg, och den förändras inte ofta med tiden. Det är inte något som synesteten behöver komma ihåg; för honom eller henne kan det kännas lika naturligt att femmor är gröna som att himlen är blå."
 
"Synestesin kan vara antingen projicerande, det vill säga att till exempel bokstävernas färger upplevs som ett vanligt synintryck, eller associativ, att bokstäverna associeras till att ha bestämda färger som man kan se för sitt inre."
 
Jag har för mig att jag läst om det här förut, för länge sedan men måste ha förträngt det någon gång.
Efter att ha läst om det igår är jag nästan 100% säker på att jag har det.

Jag har alltid, eller iaf så länge jag kan minnas upplevt färger när jag tänkt, hört eller sett olika bokstäver, siffror, och ord. Ibland har jag även upplevt färger i samband med ljud.
Dessa upplevelser har gjort att jag har lätt för att komma ihåg vissa saker, allra helst datum och klockslag för viktiga händelser (speciellt födelsedagar). Dvs jag kommer ihåg allt i känslor av färger. Jätte svårt att förklara :P
Men för mig är t.ex. A'n röda, måndagar gröna och mitt namn Toby är rosa.

Ibland händer det även att jag, fysiskt ser färgerna, aldrig direkt, utan mer i det perifera synfältet.
En del färger känner jag jätte tydligt och jag vet exakt hur dem ser ut i huvudet, men jag kan inte hitta dem i färgkartor eller beskrivs dem med ord. 
För mig har det här alltid varit så självklart så jag har inte reflekterat över att skulle finnas något specifikt namn för det.
 





Hej! Jag googlade och hamnade här, haha!

Jag har också synestesi, främst med färger på olika områden, vissa ord, bokstäver, veckodagar, känslor osv men främst ljud. Alla röster har en färg, och all musik har minst en färg och tillhörande "form". Precis som dig så har jag aldrig tänkt på detta innan, trots att jag haft det såhär i hela mitt liv, eftersom en ju antar att alla ser färger där de egentligen inte finns.

Har bara en fråga till dig, min synestesti är som sagt extra stark när det handlar om musik, vilket leder till att jag tycker att lyssna på musik kan bli ganska jobbigt efter ett tag, då det känns som att min hjärna är, i brist på ett bättre ord, "överväldigad". Kan du känna något liknande??

Svar: Hejsan! vad roligt att du hittade hit och vad kul att få träffa/prata med någon annan som också har synestesi!För att svara på din fråga:
Jag upplever inte färger så mycket ihop med musik utan mer i samband med att jag hör ord, bokstäver, namn och sifforr som uttalas. Men jag har läst om folk som, precis som du, både ser och hör färger i samband med musik. De finns ju även de som kan se färger kopplat till olika dofter.
Jag blir trött av att läsa eller räkna, men vet inte om det har så mycket med min synestesi att göra som att det är krävande för vem som helst oavsett om personen har synestesi eller ej.

Men jag kan tänka mig att du blir trött av musik. Du använder ju fler sinnen än en "vanlig" person när du lyssnar!
Lilla stjärna

- 2015-09-28 - 20:58:58 -

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback