Poängtavla

Jag vet inte hur det är för andra föräldrar och i så fall hur de hanterar situationerna, men jag har en otroligt arg tvååring här hemma som inte är blygsam med sina utbrott. De kommer närhelst han inte får som han vill och det spelar ingen roll om vi befinner oss hemma i lägenheten eller i kassakön på ica.
När han väl satt igång finns det inget stopp om man inte hittar ett sätt att bryta allting, vilket låter betydligt mycket enklare än vad det faktiskt är. Han blir liksom okontaktbar och kan, utan att överdriva, skrika nonstop i upptill 40 minuter.

Självklart har jag förståelse för att han är liten och blir överväldigad av känslor som han inte själv vet hur han ska hantera. Jag vet öven att det är min uppgift som förälder att vägleda honom i detta. Och det är okej att bli ledsen, arg och besviken, men däremot är det inte okej att slåss och kasta saker! Speciellt inte när det finns andra i närheten som kan göra sig illa.

Jag känner att jag behöver få bukt på de sakerna och tänkte därför testa något nytt!
Nämligen att belöna hans positiva beteenden, men utan att bestraffa de negativa. Det blir som en slags positiv bestraffning.
 
Jag ska skapa ett poängsystem.
 
I köket har vi en whiteboard tavla som vi inte använder. Jag tänkte samla ihop lite magneter (minst 10 st), måla dessa i massa roliga färger, sätta klistermärken på dem (eller något annat roligt) och när Castor visar ett bra beteende får han sätta dit en magnet på tavlan.
 När vi uppnått ett bestämt antal magneter så blir han belönad (i form av en rolig aktivitet och inte ens leksak!) T.ex. att vi åker och badar, åker till busfabriken eller nått annat som han väljer att göra.  

Däremot tas en magnet bort för varje gång han t.ex. slåss, skriker eller kastar något.

Jag kan förstå att det här lätt kan misstas som en bestraffning, men jag ser det inte riktigt på det sättet. Det enda som sker är att det tar längre tid att få en belöning, men själva straffet uteblir.
 
Jag förstår ju att han än så länge är lite för liten för att förstå systemet, men jag tänker att barn snabbt lär sig och börjar vi nu kommer han så småningom att snappa upp det.
Det här ska inte heller bli ett sätt att få honom att skämmas utan snarare att visa honom att bra beteenden faktiskt ger respons mendan de negativa inte gör det!
Naturligtvis kommer han fortfarande få en tillsägelse när han beter sig olämpligt, poängsystemet blir bara som något extra att jobba med.
 
Har ingen aning om ifall något av detta blev begripligt men jag ska i varje fall testa ett tag.






Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback