"Pojkigt" respektive "flickigt"

Tankar och åsikter, angående just barnkläder och vad som är pojkigt respektive flickigt är sådant som jag lagt ner mycket tid på att fundera över de senaste åren.
 
Några moderna begrepp som ofta diskuteras idag är genusmedvetenhet, hen och pk. Jag hatar pk. Verkligen avskyr. Vilket kan anses hyckleri, eftersom jag, vad jag själv anser är rätt fördomsfri när det kommer till vilka kläder och leksaker jag köper till mina barn. Jag anser inte att man behöver begränsa sig till just "pojkigt" och "flickigt" bara för att barnet har ett visst kön. Barnen ska tilldelas alla möjligheter, för att sedan själva få välja vad dem vill ha på sig eller vad de vill leka med.

När jag väntade Castor köpte jag, redan innan vi tog reda på könet, nästan bara "pojkkläder". Inte för att jag kände på mig att vi skulle få en kille, men därför att min egna stil drog mer åt det hållet. Jag undvek dock att köpa mycket blått eftersom jag varken tycker om färgen eller ville att mitt barn, om det blev en grabb, enbart skulle gå omkring i blått med båt-,bil- och flygplanstryck. Istället blev det mycket grått, svart och beiget, och självklart även rosa då det är den snyggaste färgen som finns. Det kändes bra, för det var den typen av kläder jag gillade. 
 
Den här gången har vi ingen aning om vad vi väntar. Det kan vara vilket som och för oss spelar det ingen roll. Jag har köpt några få plagg till bebis och två av dessa är faktiskt klänningar. Blir det en pojke, ja, då får han faktiskt ha på sig dem. 
Detta har jag inte gjort för att på något sett försöka provocera, protestera eller på annat vis "sätta mig emot". Min pojke är en pojke och vilket kön vårt andra barn än får kommer vara det kön som barnet har. 
Anledningen till att jag inte begränsat mig denna gång är för att jag tycker att dessa kläder varit fina och enbart därför. Självklart ska en pojke som föds under sommaren kunna ha en sval klänning på sig om jag vill det. När han är tillräckligt stor för att sedan själv avgöra och då väljer en tröja med bilar eller tåg, ja då får han ha den på sig istället. 
Det är så simpelt, men det känns som att många överanalyserar och gör en stor grej av det istället för att bara köra på känslan. En nyfödd bebis kan inte tala om för mig vad han/hon tycker är fint och därför utgår jag från vad jag tycker är fint. Kläderna tar såklart inte bort det faktum att barnet har ett visst kön och att det finns biologiska och anatomiska skillnader, men det ger barnet möjlighet att (jag kan inte fatta att jag skriver det) kliva ur könsrollen. Jag vill att mina barn ska våga stå upp för sig själva, klä sig och vara som de vill och är, acceptera det som är annlorunda och inte förutsätta att alla tjejer och killar ska vara på ett visst sätt. De ska inte bry sig vad andra tycker och de ska våga sticka ut!
 
Folk får tycka vad de vill, det skiter jag faktiskt i. Det kommer förmodligen komma en dag när mina söner inte vill ha klänning och det är helt okej!
Det är också okej, att du som förälder, inte vill sätta på din pojke klänning. Det är okej att du klär din flicka i rosa och din pojke i blått. 
Jag väljer bara att inte göra det.
Däremot kan jag säga redan nu, att oavsett kön, så kommer samtliga av mina barn få dras med färgen rosa på ett eller annat sätt. Det är bara den bästa och absolut snyggaste färgen i världen ! Speciellt i kombination med turkos.
 
 






Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback