Bajs, MVC & ny vecka

Nu har vi hållt på fram och tillbaka i säkert ett halvår med pojkens magproblem.
Det började med att han var förstoppad lite då och då till att vara det hela tiden. Vi har varit i kontakt med BVC ett flertal gånger, lagt om kosten, tagit bort stoppande saker som välling, majs, banan, vitt bröd, dragit ner på mjölk, lagt till laktosfritt, lagt till lactulos och försökt ge mer vatten! Men tyvärr utan större framgång.
Egentligen blev det bättre efter vi slutade med välling, men efter alla bajstrauman har bajsningen liksom blivit kopplat till något dåligt, så Castor gör allt i sin makt för att hålla tillbaka när det börjar trycka på.
Jag och Kim försöker att inte göra så stor grej utav det, utan uppmuntrar honom att bajsa när han säger att det är påväg och sedan distrahera med något roligt för att processen ska flyta på.
Det fungerar ibland... och ibland inte.. oftast inte.
Vi vill såklart att han ska bajsa på egen hand och eget intiativ, men vissa gånger behöver vi vidta åtgärder och det suger!

Idag var en sån dag. Castor hade vaknat flera gånger inatt och gråtit "bajset! bajset!".
Idag var fjärde dagen utan bajs, vilket är det absolut längsta jag accepterar innan jag känner att vi bör göra något.
 
Kim fick springa till apoteket direkt när de öppnade imorse och köpa klyx. Jag hatar att behöva ge Castor det men så fort han får det så släpper allt. Det blir några dramatiska minuter, med gråt och skrik, innan det hela är över, men väl efteråt är det en sådan befrielse, både för oss föräldrar och barnet.
Men det är psykiskt påfrestande, så när jag satt där och höll om det pojkstackarn så lovade jag honom att vi skulle gå förbi leksaksaffären efter förskolan och köpa något han ville ha för att han varit så duktig.
 
När jag hämtade honom senare kunde jag inte göra något annat än hålla mitt löfte. Vi gick till BR och där hittade Castor en buss som han absolut skulle ha och han har inte släppt den mer än ett fåtal minuter sen dess. Han somnade till och med med den när jag nattade honom. <3
 
 
Jag har själv inte heller mått så bra de senaste dagarna. Jag har kännt mig illamående, extremt trött, magsuget har varit värre än vanligt och med sura uppstötningar och halsbränna. På allt detta ser jag alla dessa svarta och vita prickar fladdra runt och idag när jag var påväg uppför backen från Castors förskola blev det helt vitt framför ögonen och jag var påväg å svimma.
Jag ringde Kim som sa åt mig att kontakta MVC, vilket jag ocskå gjorde.

Fick prata med en jätte gullig barnmorska som trodde att det hela berodde på mina blodvärlden (vilket jag också trodde), hon uppmanade mig att ta en extra tablett duroferon och boka ny tid till barnmorska.
Jag passade på att nämna att jag ville byta barnmorsa eftersom jag inte varit så nöjd med alla mina två och frågade om dem inte hade någon yngre variant att erbjuda. Hon skrattade och sa att hon skulle kolla vad hon kunde ordna.
Eftersom jag mådde så dåligt och var så pass sent i graviditeten (idag 29+0 faktiskt!) så tyckte hon vi skulle få till en tid asap. Men det var dåligt med tider både denna och nästa vecka så till slut sa hon att "äh, jag tar en senare lunch på fredag istället så får du komma till mig! Så får vi se om vi passar ihop så kan du fortsätta hos mig eller om du vill ha någon annan!"

Jag blev så glad! Tackade henne så mycket för hjälpen. Känns skönt att träffa någon som jag fick bra vibbar ifrån =) ett problem mindre.
 
Just det, ps. Amanda tyckte jag skulle varna innan jag lade ut bilder som i föregående inlägg, men det tyckte inte jag så det blir inget :P ds!






Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback