Halloween pyssel del 1 - Fladdermöss skuggor

I helgen genomförde jag årets första halloween pyssel ^^ Fladdermöss som skapar siluetter! Kom faktiskt på det här av en ren slump om jag ska vara ärlig. Tanken var först bara att göra några att hänga upp i gardinstången, men efter att jag hängt upp dem upptäckte jag skuggorna i taket, och allt blev helt plötsligt mycket roligare.
 
 
Hör följer en utförlig och till stor del nyanserad beskrivning över hur jag gick till väga:

1. Först googlade jag fram en lämplig mall till projektet. Här hittar du den. Jag kopierade mallen till word där jag gjorde några stycken i olika storlek som jag sedan skrev ut och klippte ut. Jag ritade av dem på svart papper.

 
2. Efter att jag hade ritat upp mallarna på papper, klippte jag ut fladdermössen (fett segt).

 
3. och samlade dem i en hög.

 
4. Jag vek fladdermössen först på mitten.
5. Sedan vek jag vingarna.
6. Fladdermusen började bli redo att flyga.

 
7. Jag sydde på ett snöre ganska långt fram och vinklade vingarna nedåt, just därför att tyngpunkten skulle hamna rätt när jag hängde upp dem. Jag fick prova mig fram lite innan det blev rätt. Satte jag snöret för långt bak eller vinklade vingarna "uppåt" ville den inte hänga rakt utan föll istället bakåt. Jag har en teori om varför det blev så.
Vingarna på fladdermusen är tyngden, tyngden sitter långt fram och därför bör tråden också sitta långt fram. Om vingarna är vinklade uppåt, drar både tråden och vingarnas tyngd åt samma håll och fladdermusen tippar bakåt. Om man däremot vinklar vingarna nedåt, förflyttas tyngden nedåt medan tråden fortfarande drar uppåt och det skapas en balans.
Jag har ingen fakta som styrker mitt ovannämnda påstående.

 
Något annat att tänka på är att placera fladdermössen på lämpligt avstånd från ljuskällan. Annars kan skuggorna bli konstiga.

FINITO!!
 
 






Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback